Home » 8 th airforce, 390 th Bomber group 568 th Bomb Squadron

8 th airforce, 390 th Bomber group 568 th Bomb Squadron

Training in de United States

 De eenheid werd voor het eerst geactiveerd op 26 januari 1943 op Geiger Field Washington als de 390th Bombardment Group, met de 568th, 569th, 570th en571th Bombartdment sqaudrons toegewezen als de oorspronkelijke squadrons.De groep begon pas begin volgende maand zijn gelederen te vullen. De groep trainde bij Geiger tot juni 1943, toen het verhuisde naar Great Falls Army Air Base, Montana. Hogere officieren van de groep waren de eersten van de bombardementsgroepen die werden toegewezen aan de Eighth Air Force om de Army Air Forces School of Applied Tactics in Orlando bij te wonen. Army Air Base, Florida, waar uitgebreide training werd gegeven, gebaseerd op de gevechtservaring van de Army Air Forces. De 390th's Boeing B-17 Flying Fortresses begonnen hun vluchten overzee op 4 juli en namen de noordelijke veerbootroute van IJsland naar Prestwick Airport, Schotland, waar het eerste vliegtuig op 13 juli 1943 arriveerde. Het grondgebied vertrok naar Camp Shanks, New York dezelfde dag en voer op 17 juli 1943 met de SS James Parker en arriveerde op 27 juli in Liverpool. Een paar dagen later werd de groep herenigd op het vaste station, RAF Framlingham.

 

 

 

 

 

 

Gevechtshandelingen in Europa

390e Bombardement Group boven Duitsland

De groep was de laatste van de "tweede wind" zware bombardementsgroepen die in de zomer van 1943 het VIII Bomber Command versterkten om in Engeland aan te komen. Het opereerde voornamelijk tegen strategische doelen. De 390ste begon de strijd op 12 augustus 1943. Slechts vijf dagen later, op 17 augustus, viel de groep het Messerschmitt-vliegtuigcomplex in Regensburg aan, waarbij de hoogste nauwkeurigheid werd bereikt van alle groepen die tegen het doelwit waren gestuurd. Nabij het doelgebied werd de groep aangevallen door tweemotorige Duitse jagers en leed de zwaarste verliezen van de drie groepen in de voorste vleugel. Dit was een shuttle-missie, waarbij de bommenwerpers zich herstelden op Twelfth Air Force-bases in Noord-Afrika, hoewel een groepsvliegtuig een van de eerste twee Amerikaanse vliegtuigen was die een noodlanding maakte in neutraal Zwitserland. De groep ontving voor de missie een Distinguished Unit Citation. De 390th kreeg op 14 oktober 1943 een tweede Distinguished Unit Citation voor een missie toen het de aanvallen van vijandelijke jagers trotseerde om de kogellagerfabrieken in Schweinfurt te bombarderen. . De geallieerde inlichtingendienst schatte dat de Duitse productie van kogellager na de aanval met 50% was verminderd en dat het zes maanden duurde voordat de productie weer op het niveau van vóór de aanval werd hersteld. De groep nam deel aan de intensieve geallieerde aanvallen op de Duitse vliegtuigindustrie tijdens de Grote Week, van 20 tot 25 februari 1944, toen het vliegtuigfabrieken, instrumentfabrieken en vliegtuigdepots bombardeerde. Andere strategische missies waren onder meer aanvallen op rangeerterreinen in Frankfurt, bruggen in Keulen, petroleuminstallaties in Zeitz, fabrieken in Mannheim, marine-installaties in Bremen en synthetische olieraffinaderijen in Merseburg.

 

De groep werd soms afgeleid van de strategische missie om missies met interdictie en grondondersteuning te vliegen. Op 25 mei 1944 kreeg een detachement van de groep de opdracht de kustverdediging in Frankrijk met behulp van radar te bombarderen, ondanks weersomstandigheden die ideaal waren voor visuele bombardementen. Hoewel de bemanningsleden niet op de hoogte waren gebracht van de reden waarom radarbombardementen waren gericht, was deze missie een test om te bepalen of de operaties van de verkenner zouden slagen als het weer boven Normandië slecht was toen de invasie plaatsvond. doelen. De groep bombardeerde een kwartier voor de D-Day-landingen in Normandië op 6 juni 1944 de kust bij Caen. Het viel vijandelijke artillerie aan ter ondersteuning van de grondtroepen tijdens Operatie Cobra, de uitbraak bij Saint-Lô eind juli 1944.

 

IIIn augustus 1944 viel de groep een Focke-Wulf vliegtuigfabriek in Rumia (Rahmel), Polen, aan en landde in Mirgorod in de Oekraïne. Na een missie te hebben gevlogen tegen een productiefaciliteit voor synthetische olie in Trzebinia, Polen (terugkerend naar Mirgorod), viel de groep vliegvelden in Roemenië aan en landde in Italië. Bij hun terugkeer naar Feltwell viel de groep een Frans vliegveld aan en leed geen verlies voor de driebenige missie. De 390ste sneed de Duitse aanvoerlijnen af ​​tijdens het Ardennenoffensief tussen december 1944 en januari 1945. Op 14 januari 1945, tijdens een aanval op doelen nabij Berlijn, werd een laag squadron van de vliegtuigen van de groep gescheiden van de belangrijkste aanvalsformatie vanwege problemen met de supercharger met het leidende vliegtuig, waardoor ze gemakkelijke doelen werden voor Duitse jagers, die alle acht Flying Fortresses in de formatie neerschoten. Dit was het grootste verlies dat de 390ste tijdens de oorlog op een enkele missie leed. De groep viel vliegvelden van de Luftwaffe aan ter ondersteuning van Operatie Varsity, de luchtaanval over de Rijn, in maart 1945. Op 5 april 1945 werd Master Sergeant Hewitt Dunn de enige die 100 gevechtsmissies uitvoerde met de Eighth Air Force. De 390th Bombardment Group vloog zijn laatste gevechtsmissie op 20 april 1945. In meer dan 300 missies lieten ze meer dan 19.000 ton bommen vallen. Ze verloren 176 vliegtuigen en 714 vliegeniers kwamen om in actie. De eenheid claimde de vernietiging van 342 vijandelijke vliegtuigen en de groep dronk in de week voorafgaand aan V-E Day voedselvoorraden aan de Nederlanders. De 390th werd tussen juni en augustus 1945 overgeplaatst naar de Verenigde Staten. Het vliegtuig van de eenheid vertrok op 25 en 26 juni 1945 vanuit Framlingham. Het grondechelon voer op 5 augustus 1945 uit Greenock met de RMS Queen Elizabeth en arriveerde op 11 augustus in New York. leden kregen verlof.De groep verhuisde op 12 augustus met minimale sterkte naar Sioux Falls Army Air Field, South Dakota en werd daar op 28 augustus 1945 buiten werking gesteld.